Melatonin - din krops eget sovemiddel

Melatonin – din krops eget sovemiddel

En god nats søvn er en forudsætning for at man kan føle sig veloplagt og fyldt med energi dagen lang. Uden søvn vil man have tendens til at falde sammen, både i kroppen og i sindet. Søvnmangel kædes sammen med mange ubehagelige lidelser som for eksempel depression og stress. Og faktisk er der meget, der peger på en sammenhæng mellem mangelfuld nattesøvn og sygdomme så som kræft, forhøjet blodtryk og hjerte kar sygdomme.

Styrk din hormon balance – for bedre søvn

Du tænker måske ikke på hormoner som noget, der kan påvirke din søvn. De fleste mennesker forbinder hormoner med stoffer, som regulerer vores kønsdrift og udvikling som henholdsvis mand og kvinde. Men hormoner har mange flere funktioner. Hormoner som for eksempel melatonin og serotonin er signal stoffer, som fortæller kroppen hvornår den skal være vågen, og hvornår det er på tide at falde i søvn.

Serotonin udskillelsen fra pineal kirtlen trigges af dagslys, hvor melatonin udskilles, når det er mørkt og roligt omkring os. Det er blandt andet derfor, at det er vigtigt at lægge tablets og mobil telefoner til side inden sengetid, samt slukke fjernsynet. Soveværelset bør ideelt set være fri for lys fra skærme, da disse kan narre kroppen til at tro, at det er dag, og at den derfor ikke skal sove.

Du kan også styrke udskillelsen af melatonin ved fortrinsvis at vælge fødevarer, som understøtter dette formål. Det er mestendels fødevarer med et højt indhold af animalsk protein, som er de bedste kilder til tryptofan – en amino syre, som forstærker virkningen af melatonin og serotonin. Vegetarer og veganere kan supplere deres kost med nødder, kerner og bananer for at opnå tilsvarende. Det naturlige kost tilskud Zenbev er fremstillet på græskar kerner, og har gode, søvnfremmende egenskaber.

Bliv klogere på melatonin, og køb Zenbev online, på melatoninguide.dk